POTENSIAL: Arrangements- og markedsansvarlig Kenneth Foss i ImF mener det er realistisk at gaveinntektene til ImF i 2020 kan øke med 1 million kroner. FOTO: ImF MEDIA ARKIV

Skal øke gaveinntektene med en million i 2020

– Halvparten skal komme gjennom økning i Fast Givertjeneste (FGS) og resten gjennom ulike «stunt» i løpet av året, sier Kenneth Foss, arrangements og markedsansvarlig i ImF.

I Sambåndet nr. 2/20 som nådde leserne 13. februar, skrev vi om et underskudd for ImF på 2,75 millioner kroner i 2019. Også 2018 gikk i minus, med 2,5 millioner kroner. Dyrere overgang til nytt database-system enn det som var ventet – og følger av dette igjen som for eksempel forsinkede og sammenslåtte gavekampanjer, er noe av det som ligger bak underskuddet for 2019 (les mer ved å trykke på lenken over). 

Kristelig Pressekontor (KPK) laget en artikkel om dette som ble publisert i nettavisene til både Dagen og Vårt Land 14. februar og også i papirutgaven av Dagen 17. februar. Det som ikke var nevnt i KPK-artikkelen, var tilleggssaken i Sambåndet der redaksjonen utfordret arrangements- og markedssjef Kenneth Foss i ImF på tallene. 

Heller ikke Foss synes tallene for de siste årene er hyggelig lesing, men han ser også muligheter og potensial. Sammen med selskapet Knif fundrising har ImF kjørt et såkalt forprosjekt for å kartlegge status, muligheter og utfordringer for ImF som pengeinnsamler.

Målrettet

– Vi ser blant annet at vi har et stort potensial når det gjelder de mer tradisjonelle gavekampanjene. Det er ofte en fast gruppe som responderer, og det er jo flott, men det finnes andre som ikke gir per i dag, verken i kampanjer eller på andre måter. Framover vil vi arbeide mer målrettet med hvordan vi kommuniserer med de ulike givergruppene, sier Foss.

Les også: Giro gir fortsatt mye. 

Stort potensial er det også i FGS-ordningen. Trenden hos ImF er som hos mange andre: FGS øker, kampanjer avtar.

– ImF har i dag ca. 450 faste givere, og et av målene er å komme i kontakt med nye givergrupper og få på plass flere avtaler. Her skal vi jobbe på ulike måter og kanskje skal vi også skape litt nye giverprodukt. Mulighetene er mange, sier Kenneth Foss.

Les også: Oppvekst påvirker givermentalitet. 

Ny ringerunde

Den største utfordringen her, som i en del annet arbeid, er at det kreves både penger og arbeidstid før man kan hente ut fortjeneste i økte misjonskroner.

– Ja, det er mye å ta tak i og det krever ressurser på mange områder, sier Kenneth Foss.

Det første konkrete prosjektet handler om en offensiv mot de eksisterende giverne.

– For to år siden hadde vi en aksjon der vi kontaktet de som har FGS-avtaler i dag med en oppfordring om å øke beløpet. Da var blant annet ImF-styret med og ringte personlig til nesten 150 av de 450 giverne. Det gav oss 200 000 kroner mer i året. Nå planlegger vi en ny runde. Vi sender først ut en ny oppfordring om å justere beløpet. Deretter vil ImF-styret nok en gang trø til og ringe de vi ikke nådde sist. Det skjer på styremøtet fredag 13. mars. De vi ikke rekker da, vil bli kontaktet på annen måte i løpet av våren. Det håper vi skal gi resultat også denne gang, sier Kenneth Foss.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.